Klimahandleplan

Vi ønsker i Grønborgvejens Børneunivers at være gode rollemodeller for børn og familier i forhold til at sætte klima og bæredygtighed på dagsordenen.

Handleplan

Vi sorterer affald og lærer børnene, i hvilke poser affaldet hører hjemme. Vi samler affald på tur og taler om det, og om hvorfor vi skal passe på naturen.

  • Vi har plantekasser til blomster – vi har et vildt område ude foran med forskellige krydderurter og skovjordbær.
  • Vi har en skrænt der ikke bliver klippet hvor børnene kan kravle på.
  • Vi har næsten udskiftet alle lamper til LED.
  • Vi har sensor på de fleste vandhaner, så vi undgår vand spild.
  • Vi har reduceret kopiforbrug ved at ligge alt på AULA og mail.
  • Vi har insekthoteller rundt omkring på legepladsen.

Mad

Vi har ifølge fødevarestyrelsens anbefalinger, skåret med i mængden af kød der serveres for børnene. En del af kødet bliver erstattet med linser og bælgfrugter. Vi laver mad efter det aktuelle daglig fremmøde af børn, så vi minimere madspild. Vi handler økologisk.
Vi har fokus på madspild og genbruger meget af den mad som vi må bruge igen.

Læringsmiljø

Vi taler med børnene om ikke, at smide affald i naturen og hvorfor, og samle det op hvis vi møder noget på vores vej. Vi taler om, hvorfor vi skal passe på naturen. Vi bruger naturen og legepladsen som læringsmiljø i sig selv, men trækker også naturen med ind i øvrige projekter. Fx kastanjer, grene og blade, der bidrager til læring i projekter om naturen, eller øvrige projekter eller temaer.
Vi laver læringsforløb hvor vi genbruger ting børnene ofte ser blive smidt ud, fx toiletruller, marmeladeglad og lignende, som bruges i kreative projekter.

Legepladserne og naturen

Vi vil udpleje nogle områder der ikke skal slås græs i, så vores legeplads er naturlig. Så der er områder der står vildt, hvor insekterne kan leve. Vi bruger naturen og skoven på legepladsen som legeredskaber, dvs. væltede træer bruges som balancebane/ motorikbane.

Blå futter bruges kun i begrænset omfang og det samme med engangsemballages.