Søvn

At sove er en livskunst vi skal lære som små.

Søvnpolitik


Hvis barnet har svært ved at komme i seng om aftenen, hænger det ikke sammen med, hvor længe det sover i institutionen. Børnene bør puttes til den samme tid hver aften, selv om de sover på forskellige tidspunkter i løbet af dagen.
Det kan hjælpe at lægge børn, der har svært ved at falde i søvn tidligere i seng. Så de ikke er overtrætte, når de bliver puttet.
Søvnmangel kan give rastløshed og/eller hyperaktivitet og kan evt. mistolkes, som at barnet ikke er træt.

Ligesom sund kost er en afgørende forudsætning for barnets fysiske og psykiske sundhed, er en god søvn og et godt søvnmønster det også.
Vi har valgt at sætte fokus på børns søvn på baggrund af en række undersøgelser, der viser, at børn generelt sover for lidt.
Vi oplever, at nogle børn har svært ved at deltage i hverdagen, fordi de er trætte og uoplagte. Fra forskning og læge, Ph.d. og søvnekspert Vibeke Mannicke ved vi:

  • Et barn på 6-12 mdr. har behov for 14-15 timers søvn i døgnet.
  • Et barn på 1-3 år har behov for 12-14 timers søvn i døgnet.
  • Et barn på 3-6 år har behov for 10-12 timers søvn i døgnet.
  • Under søvn og ved uafbrudt søvn fremmes barnets udvikling, trivsel og sundhed. Under søvn bearbejder og systematiserer hjernen det lærte og oplevede. Det sænker stressniveauet og styrker immunforsvaret.
  • At barnet ikke kan sove for meget.
  • At barnet skal have ro og tid til at nå igennem de tre søvnfaser: Let søvn, dyb søvn og drømme søvn. Det gælder også middagsluren.
  • En god middagslur, hvor barnet vågner af sig selv, frisk og udhvilet, giver en bedre nattesøvn.
  • At friske og veludhvilede børn har større overskud, færre konflikter og er mere selvhjulpne.

I vuggestuen får børnene lov til at vågne af sig selv, så de er friske og veludhvilede. Som udgangspunkt vækkes børnene ikke, men hvis de ikke er vågnet af sig selv inden kl. 15, tager vi dem op, da søvn efter kl. 15 kan påvirke nattesøvnen.


I perioder kan der være brug for at regulere søvnen. F.eks. i overgangen fra 2 til 1 lur eller overgangen til børnehave. Her er dialogen mellem forældre og personale vigtig, for at vi sammen kan finde det bedste søvnmønster for barnet.


I børnehaven bliver børnene puttet kl. 12.00. Den voksne læser en bog eller synger en sang for børnene. De børn, der ikke er faldet i søvn efter en halv time, kommer med op. Vi tænder stille musik og tager børnene op efterhånden som de vågner fra ca. 13.45.

Rutiner:

  • Vi lægger vægt på at skabe tryghed og ro i forbindelse med børnenes søvn.
  • Vi fortæller, hvis barnet har sovet markant anderledes end det plejer.
  • Vi respekterer børnenes vaner med sutter og sovedyr m.m.
  • Der er babyalarm i hvert krybberum samt i soverummet hos børnehavebørnene.

Info om søvn

Al forskning viser, at længden er middagsluren ingen virkning har på nattesøvnen for børn indtil 5 år. Barnets biologiske ur sørger for, at barnet selv vågner, når det er færdigt med luren.
Se pjecerne ”Børns søvn- god søvn giver glade og kvikke børn” og ”undgå syge børn” og bogen ”Børns søvn – din lille sovetryne” af Vibeke Manniche, læge og Ph.d.