Forretningsorden for forældrebestyrelsen

Herunder kan du læse om forretningsorden for forældrebestyrelsen i Grønborgvejens Børneunivers

Som overordnet styreredskab for denne forretningsorden ligger ”Styrelsesvedtægt for de
kommunale institutioner, dagplejen samt de kommunale fritids- og ungdomsklubber” (godkendt i
Byrådet marts 2015). Forretningsorden indeholder derfor ikke informationer, der fremgår af
styrelsesvedtægten.

  • Vores forældrebestyrelse består af 5 forældrerepræsentanter, 2 medarbejderrepræsentanter
    og institutionens leder. Herudover inviteres 1. suppleanten for de forældrevalgte med til
    møderne (frivillig deltagelse), dog uden stemmeret.
  • Møderne afholdes i personalerummet i tidsrummet 18.30-21.00, med mindre andet aftales.
  • Dagsorden udarbejdes af formand og leder ca. 14. dage forud for mødet. Forinden er der
    blevet bedt om indgivelse af punkter fra de øvrige medlemmer. Lederen mailer dagsorden
    og evt. bilag til alle medlemmer senest 5 dage før mødets afholdelse.
  • Formanden er mødeleder på bestyrelsesmøderne.
  • På forældrebestyrelsens første møde fastlægges møderække frem til næste valg. Det kan dog
    være nødvendigt at flytte på mødedatoer undervejs, hvis f.eks. en høring fra det politiske
    system påkræver det.
  • Medarbejderrepræsentanterne skriver på skift referat af møderne. Når et punkt er
    færdigbehandlet oplæses det skrevne af referenten, før vi går videre til næste punkt.
    Ved mødets afslutning underskriver alle tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer referatet,
    som scannes ind i SB-SYS.
  • Formanden udarbejder et læsevenligt sammendrag af bestyrelsesmødets indhold på
    baggrund af referatet/beslutningsprotokollen. Dette sammendrag formidles til
    forældrekredsen via DayCare.
  • Forældremødet m. valg afholdes:
    - Som familiearrangement fra 17.00-19.00 m. spisning og efterfølgende underholdning for
    børnene, mens forældrene er til møde og valg. (ulige år)
    - Som fælles foredragsaften fra 18.00-21.30 (ca.) i samarbejde m. Søndermarkens
    Børnehus, hvor der efter mødet m. valg er foredrag m. ekstern gæst m. et aktuelt emne
    (lige år)
  • Minimumsdagsorden til valget:
    1. Velkomst
    2. Formandens årsberetning
    3. Valg:
    - Lederen gennemgår valghandlingen
    - præsentation af nuv. bestyrelse og oplysning om, hvem der er på valg
    - forslag til kandidater indhentes og skrives op (hvis de modtager valg)
    Behandlet og revideret på forældrebestyrelsesmøde 11. maj 2016
    - kandidaterne præsenterer sig som minimum m. navn og hvilket barn/børn, de er forældre
    til
    - skriftligt valg af bestyrelsesmedlemmer (skriv det antal navne, der skal vælges ind)
    - medarbejderrepræsentanterne er stemmetællere
    - valget offentliggøres
    - opstilling af kandidater til suppleanter (min. 2 navne)
    - skriftligt valg af to suppleanter (den med flest stemmer er 1. suppleant)
    4. Den nye bestyrelse samles efter valget og konstituerer sig/aftaler mødedato for konstituering
    (senest 14 dage efter valget)