Leg og Læringssyn

I Grønborgvejens Børneunivers lægger vi stor vægt på læring igennem leg

Læring

En forudsætning for læring er, at barnet befinder sig i trygge rammer og har trygge relationer med både børn og voksne. Læring skal forstås bredt og sker eksempelvis gennem det enkelte barns erfaringer med leg, planlagte aktiviteter, udforskning af naturen og eksperimentere.

Vi skelner mellem læring, hvor barnet har den centrale rolle ud fra udvikling og forudsætninger og indlæring, hvor de bliver mødt af kompetente voksne, der er med til at støtte barnet i at udvikle sit tankesæt og intellektuelle kompetencer. Legen har en værdifuld betydning for barnets læring, hvorfor vi er opmærksomme på den legene tilgang til både den almindelige læring i dagligdagen og den mere direkte indlæring.

Det enkelte barn skal have mulighed for at lære i eget tempo ud fra eget udviklingsafsæt og med fokus på det ”stående og det gående ben”.

Vi anskuer børnenes vej til læring ud fra teorien om ”nærmeste udviklingszone (NUZO)”, hvor barnet med hjælp og støtte forsigtigt hjælpes ud af sin komfort zone og derved bliver udfordret.

Det kræver lyst og mod til at lære (jvf. Grønborgvejens Børneunivers vision), og derfor har vi en øvelseskultur, der opmuntrer børnene til at øve sig i det, der kan være svært

Eksempler:

  • Selvhjulpenhed (af og påklædning og toiletbesøg)
  • Sproglig kunnen (konfliktløsninger og i forhold til at få egne behov opfyldt)
  • Sociale færdigheder (leg og fællesskaber)
  • Selvkontrol og selvregulering
  • Selvindsigt (hvem er jeg i forhold til min omverden)